-

De taal van je lichaam

Je lichaam en de intelligentie hiervan ontdekken, dat was voor mij alvast een enorme verrijking.

Er worden constant impulsen door het lichaam uitgestuurd. Vaak herkennen we die signalen, denk maar aan honger, koude rillingen, warmte opwellingen, pijn, krampen,…

Maar er zijn ook heel veel signalen van het lichaam die we niet meer opmerken. Dat kan gaan van een onregelmatige ademhaling tot ophouden van de adem, opgespannen spieren of juist hele slappe spierspanning, bepaalde plaatsen in je lichaam die gevoelloos zijn, handelingen die we uitvoeren zonder er bewust van te zijn ( bvb nagelbijten, tanden klemmen, sterk knipperen met de ogen) en nog zoveel meer.

Onbewust komen er heel veel prikkels bij ons binnen, zoals  felle lichtflitsen van het computerscherm of de televisie, indringende of chemische geuren, schokkende beelden, woorden of daden die kwetsen, stress. Kortom, vele dagelijkse gebeurtenissen komen op ons af en dienen door het lichaam verwerkt te worden.

Alles wat voor ons systeem nuttig is zal opgenomen worden en alle ballast zal door het lichaam uitgescheiden worden. Niet alles wordt uitgescheiden via de normale uitscheidingsorganen. Verwerken van onbruikbare prikkels kunnen op zoveel verschillende manieren door het lichaam geuit worden. Deze uitingen kennen we allemaal: wenen bij verdriet, roepen bij kwaadheid, vechten; bevriezen of vluchten bij angst, blozen bij schaamte,…

Maar ieder lichaam is anders, dus er zijn nog ontelbare manieren van verwerken. Zeker bij mensen die in aanraking zijn gekomen met traumatische of schokkende gebeurtenissen. Vaak worden heftige ervaringen door het lichaam opgeslagen en wanneer deze ervaringen te heftig zijn, zal ons lichaam er alles aan doen om je veiligheid te verzekeren. Hierdoor kan je OVERLEVEN, maar de pijn en emoties uit de heftige ervaring  of traumatische gebeurtenissen zitten nog steeds in je systeem. Wat voor heel veel beperkingen zorgt!

Vroeg of laat zal je lichaam bepaalde manieren zoeken om deze onverwerkte ervaringen naar buiten te duwen, wat heel vaak voor ongemakken zorgt. Als je bij jezelf deze ongemakken leert kennen + leert om er op een constructieve manier mee om te gaan, dan zal je welzijn alleen maar toenemen.

Hoe meer ballast je vasthoudt, hoe beperkter je welzijn is. Steeds krijg je de keuze om al dan niet te luisteren naar de taal van je lichaam.

Hoe doe je dat nu, begrijpen wat je lichaam uitstuurt? Heel simpel, observeren wat er in je lichaam om aandacht vraagt.  Al is het op bepaalde momenten ook best lastig! Wanneer je gedachten eindeloos blijven doorgaan, dan is het niet zo evident om te luisteren naar wat er zich in de rest van je lichaam afspeelt.

Goed nieuws! Iedereen kan het leren en je hebt er heel weinig voor nodig. Enkel een paar minuten van je vrije tijd, voor een korte oefening en de volle aandacht voor jezelf.

Korte en simpele oefening

  • Ga op een rustige plaats zitten  en zorg voor een veilige omgeving
  • Plaats beide voeten op de grond en zorg voor een rechte en comfortabele houding
  • Adem een paar keer goed in en uit, laat met de uitademing bewust alle spanning van je afglijden
  • Maak dan contact met je linkervoet, ga heel bewust met je aandacht naar je linker voet.
  • Wat merk je op? Voel je iets? Kan je het contact voelen met de grond?
  • Alles wat je opmerkt is prima, ook al voel je heel weinig, dat is precies hoe het mag zijn

 

  • Maak dan ook contact met je rechtervoet, ga heel bewust met je aandacht naar je rechter voet
  • Wat merk je op? Is er een verschil met je linkervoet?
  • Alles wat opmerkt is prima, ook al voel je niets, dat is precies hoe het mag zijn.
  • Adem opnieuw enkele keren goed in en uit en bedank jezelf voor de oefening

Met deze korte oefening maak je heel bewust contact met je voeten. Misschien merk je dat er gedachten komen, dat is heel normaal als je deze oefeningen niet gewoon bent. Merk de gedachte op en ga opnieuw met je aandacht naar de voet.  Hoe vaker je de oefening doet, hoe gemakkelijker het gaat om in contact te komen met je innerlijke sensaties.

Het kan ook zijn dat deze oefening lastig is. Je zit met je aandacht overal, behalve bij het voelen. Misschien ben je het contact met voelen in je lichaam verloren, dan is het gemakkelijker als iemand je met de oefeningen helpt. Iets nieuws aanleren vraagt om voorzichtigheid en oefening. Het voelproces kan je niet afdwingen als het lichaam zich onveilig voelt!

Ontdek meer van dit tijdens het groepstraject dat opstart in februari en maart. (meer info op www.puurhannelore.be/ activiteiten/ traject )

Heel veel oefen plezier!

 

 

 

# Terug naar overzicht.